Området
Brf Sjöbackens fastighet gränsar i öster till Södra Särövägen och i söder till Sjöbackavägen. Grannar på Sjöbackavägen är Brf Billdals Sjösida med 121 bostadsrätter och Lindåshallen som är en populär sportanläggning. Redan efter kort promenad, genom naturreservatet, nerför sluttningen skymtas havet mellan träden. Fortsätt sedan stigen utmed havet och du når snart Norra Lindåsbadet med dess badklippor och bryggor. Naturreservatet, nästgårds vår tomt, omfattar ett för södra skärgården typiskt område unik natur som sträcker sig från Amundön och öarna söder därom till Hallandsgränsen och tre hundra meter in på land (undantag bostadsområden).
Som framgår saknas inte förutsättning för sport och motion i Sjöbackens närområde. Stigar och promenadstråk vimlar av löpare, hundägare och vardagsmotionärer. Vår och försommar sjunger fåglarna mer än intensivt, den som öppnar sin app Merlin Bird ID kan lätt identifiera 15-20 olika fåglars sång under en halvtimmes promenad. Vintertid, ja då bör man se upp för entusiastiska barn som gör promenadvägarna till kälkbackar.
Från Sjöbacken tar det ungefär fyra minuter med bil till Kungsporten. Där finns en stor Hemköpbutik, fiskaffär, saluhall, bageri/café, apotek, restaurang, färgaffär och fler till. Väljer man köra åt andra hållet på Gamla Särövägen tar det med bil tio minuter till Nya Hovås. Nya Hovås är ett nybyggt lokalt centrum med stort affärs- och restaurangutbud, där finns bland annat ICA Kvantum och Systembolaget. Om man skulle föredra att handla fisk i Kullaviks hamn, ja då tar resan dit sju minuter med bil.
Billdals kyrka, en knapp kilometer från Sjöbacken, må vara ett Billdals centrum. Bortom strandängarna ner mot havsviken mitt emot kyrkan skymtar Killingsholmen och dess småbåtshamn. En fika på Bärnarps trädäck bjuder både på havsmiljö och fläkt av gamla tiders Billdal, fondmålningen i kaféet avbildar både ånglok och kunglig elegans. Kung Gustaf V hade ju sommarviste på Särö.
Från Sjöbacken är det ett fåtal minuters promenad till busshållplats för expressbussen X2 mot Göteborgs centrum. Några minuterar längre bort, vid Snipen, bjuder X3 en ännu snabbare förbindelse till Göteborg. X3 går även mot Kullavik och Särö.
Historik
Namnet Billdal kan ledas tillbaka åtminstone till 1500-talet och lär ha betytt ”ån som flyter fram med möda och besvär”. Ån som åsyftas är förstås ån som flyter ut i havet ungefär vid Billdals kyrka. Ån heter Haga å och den mynnar ut i Haga kile, liksom den å som rinner genom Billdals Park.
Billdals historia präglas av geografiska läget i Göteborgs södra skärgård på gränsen till Halland. Fram till 1970-talet var Billdal landsbygd med jordbruk och trädgårdsnäring. Men utmed kusten byggdes allt fler fritidshus och några av nuvarande äldre villor har ett ursprung som gårdsfastigheter. De första sommarhusen byggdes i närheten av stationerna, Billdals station låg vid Billdalsbadet och Hedens station vid Lindomevägen snett emot handelsboden som numera är klädaffär.
1973 blev Askims kommun, där Billdal ingår, en del av Göteborg varefter kommunen började bygga ut vatten och avloppsnät. Många av sommarhusen blev successivt permanentboende för utflyttade storstadsbor. Under sjuttiotalet byggdes grupphusområden som till exempel Östra och Västra Lindås. Det har sedan fortsatt att byggas, och byggs fortfarande, nya villor. Fastighetsbeteckningarna på dagens bebyggelse hänför sig till äldre tiders gårdar, till exempel Hulan. Mors gård, det gula huset i skuggan av de höga träden vid busshållplatsen Östra Lindås, byggt runt 1920 blev Skanskas platskontor då närliggande småhusområden uppfördes i början på 1970-talet.
Successivt har Göteborg stad och Billdal växt ihop och sedan 2018 är Billdal sammanväxt med, och en del av, Göteborgs tätort. Dess för innan betraktades Billdal inklusive Kullavik och Särö som en egen tätort. Billdal tillhör stadsdelen Askim och Askims församling. Delar av tätorten ligger dock i Halland och Kungsbacka kommun.
År 1970 hade Billdal färre än 500 invånare, 1975 hade befolkningen ökat till 2 675 personer. År 2000 när Billdal och Kullavik vuxit ihop bodde drygt 9 000 personer där. År 2015 uppgick antalet invånare, inklusive Särö, till cirka 14 900.
Säröbanan var en normalspårig järnvägslinje från Göteborg till Särö. Den var i drift från 1903 till 1965. Banvallen är numera asfalterad och används åtminstone sedan 2000-talets början som en mycket populär gång- och cykelled utmed havet.
Mer om Säröbanan
Egendomen Särö köptes 1898 av grosshandlaren Hans Ygberg, som snart började ägna sig åt problemet med kommunikationen mellan Göteborg och Särö. En Carl Öhnell fick i uppdrag att arbeta fram ett förslag till järnväg mellan orterna. Ångaren Tessin gick visserligen ett par gånger i veckan mellan Särö, Billdal och Göteborg. Men det fanns också folk som promenerade sträckan och trädgårdsbönderna använde nog häst och vagn när de körde in sina produkter till Göteborgs marknader.
Järnvägsaktiebolaget Göteborg-Särö bildades 1901. Diskussionerna kring banans sträckning och stationernas placering var i början livlig. Det billigaste, och enligt många vackraste alternativet till sträckning, fick störst gehör. De tre danska ingenjörer som anlitats tvingades nu följa kustnaturens sträckningar. Havets närhet och påverkan gjorde många gånger att tångblandat havsvatten sköljde in över rälsen, vilket gjorde banan så hal att tågen fick svårt att stanna och starta.
Efter en del omarbetning mot tidiga planer placerades slutstationen i Göteborg vid Linnéplatsen. Banan öppnades delvis för trafik sommaren 1903 och hela banan ner till Särö våren 1904. Drygt två år efter erhållet tillstånd öppnades en järnväg på cirka 24 km. Vi kan konstatera att i början av 1900-talet flöt stora projekt snabbare än de gör hundratjugo år senare.
Säröbanan blev aldrig en del av svenska normala järnvägsnätet utan blev en isolerad bana mellan staden och Särö. 1962 anslöts dock Säröbanan till Göteborgs spårvagnsnät på sträckan Frölundaborg - Linnéplatsen. Det fanns idéer om att elektrifiera banan och ersätta de slitna ångloken, men i stället satsade man på dieseldrivna rälsbussar. Säröbanan visade sig vara en ekonomiskt dålig affär. Banan lades ner 1965.
Många av resenärerna var göteborgare, välbärgade, som nyttjade tågen för att resa mellan sommarhus och jobb i staden. På den tiden var ju Billdal och andra orter utmed banans sträckning framför allt orter för sommarboende. Under 1970-talet blåste nya vindar när det gäller bebyggelse och folkmängd i Billdal. Flera nya områden bebyggdes, bland annat tillkom grupphusområden som Skintebo, Västra Lindås och Östra Lindås.